Tabliczka mnożenia-kociogórska…?

Tabliczka mnożenia

Tabliczka mnożenia – temat powraca… Z początkiem tego roku   wyemitowaliśmy  w internetowy eter  nietypowe   hasło – zaproszenie:

” Poszukujemy wśród nauczycieli szczególnie  kociogórskich szkół – dydaktyka eksperymentatora, który/która zechce zrecenzować nasz wstępny –  projekt pomysł  wprowadzenia opcjonalnej  ścieżki nauczania:  tabliczka  mnożenia w szkole podstawowej  z  diagramu blokowego w formule wielkoformatowej  magnetycznej nakładki tablicowej

 Zakładaliśmy iż jeśli w odpowiedzi  zgłosi się nauczyciel “stąd” a projekt ten zyska uznanie dydaktycznie –   moglibyśmy  go w przyszłości nazwać np.  kociogórskim 🙂

Innymi słowy powstałby unikalny “produkt regionalny” w niespotykanym raczej   wymiarze…. dydaktycznym – dla przypomnienia  poniżej link do wpisu od którego wszystko się zaczęło:

Tabliczka mnożenia – w poszukiwaniu nowej formuły dydaktycznej

 

Na powyższy  apel odpowiedziała Pani Wioletta Kubiak Nauczycielka z Zespołu Szkół  z Czeszowa –   dydaktyk z kilkunastoletnim stażem,  posiadająca aktualnie w grupie zgłębiających tajniki tabliczki mnożenia,  liczną  gromadkę  dzieci uznawanych za wybitnie zdolne….i zaczęło się 🙂

Jesteśmy po pierwszej fazie testów specjalnej tablicowej magnetycznej  nakładki suchościeralnej z tabliczką ,mnożenia w układzie blokowym i oto mamy pierwsze podsumowanie:

 

Recenzja produktu:

   

Od marca rozpoczęłam pracę z magnetyczną tabliczką mnożenia do 100 w klasie III. Jest duża i widoczna dla wszystkich uczniów w klasie. Estetyczne i kolorystyczne wykonanie tabliczki zachęca mnie i dzieci do korzystania z niej przy wykonywaniu różnorodnych ćwiczeń i zadań matematycznych. Usprawnia pracę na lekcji. Większość dzieci to wzrokowcy . Żeby zapamiętywać muszą widzieć. Tabliczka wisi w klasie na tablicy szkolnej i najczęściej wykorzystuję ją do ćwiczeń pamięciowych.  Jest też przydatna przy rozwiązywaniu zadań tekstowych , w których wykonywane jest mnożenie. Uczeń, który zapomniał wyniku działania lub nie jest jego pewien może sam podejść do tablicy i sprawdzić. Dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym  trudne jest płynne opanowanie dzielenia. Tablica magnetyczna jest szczególnie więc przydatna, niezastąpiona w przypadku zadań czy ćwiczeń wymagających zastosowania właśnie dzielenia !

Po dwumiesięcznych ćwiczeniach na lekcjach stwierdzam, że dzieci bez problemu wiedzą jak i kiedy skorzystać z magnetycznej tabliczki mnożenia.

Dzieci z mojej klasy korzystały wcześniej tylko ze słupkowej nauki tabliczki mnożenia, więc stanowi  dla nich nowość i atrakcję.

Pozdrawiam serdecznie

Wioletta Kubiak ze Szkoły w Czeszowie

***

Trójpoziomowe narzędzie dydaktyczne:

Sceptyk może w tym miejscu powiedzieć: Wzięli nie swój wszak  autorski  pomysł tabliczki mnożenia blokowej, przygotowali go  w formule nakładki magnetycznej na  tablice szkolne jako pierwsi w Polsce – zgoda…. ale czy  stanowi to  wystarczające  ratio iustifica  do tego aby projekt nazwać zaraz Kociogórskim – to tylko wszak nowinka techniczna !

….i na tym etapie testów  można by się z tą oceną  zgodzić, gdyby nie fakt iż  od kilku dni trwa druga faza testów rozbudowanego projektu o dwa dodatkowe elementy – wielkoformatową planszę dydaktyczną: Tabliczka mnożenia oraz  specjalną kseromatrycę – czyli KREATYWNĄ  KARTĘ  PRACY UCZNIA.

Projekt tabliczka mnożenia rozwinął się więc w trójelementowy  “kombajn” !

Nazywamy go sobie także  trójpoziomowym narzędziem dydaktycznym, którego trzy osobne elementy odpowiedzialne są za:

1. Nauczenie podstawowych reguł  mnożenia i zasad  korzystania z diagramu.

2. Ćwiczenie i utrwalanie  zasad mnożenia oraz jego wyników w zakresie do 100 tzw. metodami nauczania

3. Pisemne sprawdzanie stopnia opanowania tematu.

******************************

…trwamy w oczekiwaniu na kolejne wieści z Czeszowa

tabliczka mnożenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment