Tabliczka mnożenia
Tabliczka mnożenia – temat powraca… Z początkiem tego roku wyemitowaliśmy w internetowy eter nietypowe hasło – zaproszenie:
” Poszukujemy wśród nauczycieli szczególnie kociogórskich szkół – dydaktyka eksperymentatora, który/która zechce zrecenzować nasz wstępny – projekt pomysł wprowadzenia opcjonalnej ścieżki nauczania: tabliczka mnożenia w szkole podstawowej z diagramu blokowego w formule wielkoformatowej magnetycznej nakładki tablicowej
Zakładaliśmy iż jeśli w odpowiedzi zgłosi się nauczyciel „stąd” a projekt ten zyska uznanie dydaktycznie – moglibyśmy go w przyszłości nazwać np. kociogórskim 🙂
Innymi słowy powstałby unikalny „produkt regionalny” w niespotykanym raczej wymiarze…. dydaktycznym – dla przypomnienia poniżej link do wpisu od którego wszystko się zaczęło:
Tabliczka mnożenia – w poszukiwaniu nowej formuły dydaktycznej
Na powyższy apel odpowiedziała Pani Wioletta Kubiak Nauczycielka z Zespołu Szkół z Czeszowa – dydaktyk z kilkunastoletnim stażem, posiadająca aktualnie w grupie zgłębiających tajniki tabliczki mnożenia, liczną gromadkę dzieci uznawanych za wybitnie zdolne….i zaczęło się 🙂
Jesteśmy po pierwszej fazie testów specjalnej tablicowej magnetycznej nakładki suchościeralnej z tabliczką ,mnożenia w układzie blokowym i oto mamy pierwsze podsumowanie:
Recenzja produktu:
Od marca rozpoczęłam pracę z magnetyczną tabliczką mnożenia do 100 w klasie III. Jest duża i widoczna dla wszystkich uczniów w klasie. Estetyczne i kolorystyczne wykonanie tabliczki zachęca mnie i dzieci do korzystania z niej przy wykonywaniu różnorodnych ćwiczeń i zadań matematycznych. Usprawnia pracę na lekcji. Większość dzieci to wzrokowcy . Żeby zapamiętywać muszą widzieć. Tabliczka wisi w klasie na tablicy szkolnej i najczęściej wykorzystuję ją do ćwiczeń pamięciowych. Jest też przydatna przy rozwiązywaniu zadań tekstowych , w których wykonywane jest mnożenie. Uczeń, który zapomniał wyniku działania lub nie jest jego pewien może sam podejść do tablicy i sprawdzić. Dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym trudne jest płynne opanowanie dzielenia. Tablica magnetyczna jest szczególnie więc przydatna, niezastąpiona w przypadku zadań czy ćwiczeń wymagających zastosowania właśnie dzielenia !
Po dwumiesięcznych ćwiczeniach na lekcjach stwierdzam, że dzieci bez problemu wiedzą jak i kiedy skorzystać z magnetycznej tabliczki mnożenia.
Dzieci z mojej klasy korzystały wcześniej tylko ze słupkowej nauki tabliczki mnożenia, więc stanowi dla nich nowość i atrakcję.
Pozdrawiam serdecznie
Wioletta Kubiak ze Szkoły w Czeszowie
***
Trójpoziomowe narzędzie dydaktyczne:
Sceptyk może w tym miejscu powiedzieć: Wzięli nie swój wszak autorski pomysł tabliczki mnożenia blokowej, przygotowali go w formule nakładki magnetycznej na tablice szkolne jako pierwsi w Polsce – zgoda…. ale czy stanowi to wystarczające ratio iustifica do tego aby projekt nazwać zaraz Kociogórskim – to tylko wszak nowinka techniczna !
….i na tym etapie testów można by się z tą oceną zgodzić, gdyby nie fakt iż od kilku dni trwa druga faza testów rozbudowanego projektu o dwa dodatkowe elementy – wielkoformatową planszę dydaktyczną: Tabliczka mnożenia oraz specjalną kseromatrycę – czyli KREATYWNĄ KARTĘ PRACY UCZNIA.
Projekt tabliczka mnożenia rozwinął się więc w trójelementowy „kombajn” !
Nazywamy go sobie także trójpoziomowym narzędziem dydaktycznym, którego trzy osobne elementy odpowiedzialne są za:
1. Nauczenie podstawowych reguł mnożenia i zasad korzystania z diagramu.
2. Ćwiczenie i utrwalanie zasad mnożenia oraz jego wyników w zakresie do 100 tzw. metodami nauczania
3. Pisemne sprawdzanie stopnia opanowania tematu.
******************************
…trwamy w oczekiwaniu na kolejne wieści z Czeszowa
Dodaj komentarz