Winna Góra, zwana Kocią – wycieczka między dawnymi a nowymi laty…

Tytułem wstępu:

Przed przystąpieniem do szczegółowego opisu naszych Niedariańskich Kurhanów  na podstawie pracy naukowej  Pani mgr Zofii Bąk – postanowiliśmy udać się  na   jedną z wyższych trzebnickich gór – mianowicie na  Winną Górę – zwaną przez Trzebniczan pieszczotliwie i jakże  przyjemnie dla ucha:  Kocią Górą. Skąd ten nasz wybór ?  Otóż o ile  Niedariańskie Kurhany datuje się na  okres sprzed 3 500 lat, to część Winnej Góry jest  „żywym” stanowiskiem archeologicznym  w którym odkryto ślady człowieka sprzed 500 000 lat !!!  Przy takiej skali czasu – nie tylko nasze kurhany ale i wszystkie piramidy egipskie wydają  się być…. świeżymi mogiłami. Cóż za niesamowity kontekst prehistoryczny…i jak  blisko od Niedar !  Geniusz tego miejsca, wydaje się więc niekwestionowany a jego sąsiedztwo urzekająco – przyciągające.  Stąpanie po zboczach Kociej Góry  to unikalna możliwość duchowego przeniesienia się w tak odległe czasy, że ich  skalę doprawdy trudno sobie wyobrazić.Należy  w tym miejscu nadmienić, iż  określenie, Kocia Góra do tej pory nie przeniknęło do oficjalnego zasobu kartograficznego nazw polskich umieszczonych na Geoportalu … a warto  przy okazji  wiedzieć iż Kocich Gór jako takich   jest na ten moment zarejestrowanych na obszarze naszego kraju  aż  30/ci…. ale ta trzebnicka akurat nie…. Dla odmiany  Winnych Gór,  spis  Geoportalu  zawiera   aż  41…. i pośród nich znajduje się oczywiście  nasza  Trzebnicka Winna Góra …po której – na  fotospacer; nie tylko z historią  w tle – niniejszym   serdecznie  zapraszamy:

Winna Góra  / z niemieckiego – Weinberg/ znajduje się w granicach miasta, zaledwie 1,1 km od centrum i wznosi się na wysokość 219 m.np.m. Jej geologiczna historia sięga epoki trzeciorzędu.

Obok Winnej Góry przejeżdżamy,  jadąc do…. i z Trzebnicy   malowniczo wijąca się   ul. Henryka Brodatego:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (15)

Z okien samochodu góra prezentuje się w miarę łagodnie i od tego miejsca staje się dla nas Kocią Górą:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (16)

Co innego wspinaczka wzrokowa,  a co innego wejście  na własnych nogach, tym bardziej jeśli  spędzają  one sporo czasu,  w spoczynku pod klawiaturą komputera 🙂

Na szczyt Kociej  Góry wiedzie kilka niezależnych dróg. My wybraliśmy – obustronnie zadrzewioną aleję /równoległą do ul. H. Brodatego/ prowadzącą w stronę kompleksu działek pracowniczych:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (11)

Tuż przed linią płotów, schodzimy z  ubitej drogi w lewo i wkraczamy na trakt łąkowy,  wiodący w górę wzdłuż działkowych ogrodzeń, które teraz  mijamy po prawej /za ogromnym jeżynowiskiem/:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (7)

Już po kilkudziesięciu metrach warto się odwrócić,  by spojrzeć  na wyłaniające  się ponad koronami drzew,  dachy Trzebnicy  z monumentalnie górującą nad nimi  wieżą Sanktuarium św. Jadwigi  – jednej z najważniejszych nekropolii Piastów Śląskich, w której spoczywają  między innymi doczesne szczątki Księcia Henryka Brodatego, patrona ulicy wijącej się u podnóża Kociej Góry:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (2)

Kolejne kilkadziesiąt metrów w górę  i  panorama miasta   staje się coraz bardziej okazała:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (19)

Po pokonaniu kolejnego odcinka „do pierwszej zadyszki” ukazuje się naszym oczom obraz  szerokopasmowy. Na linii horyzontu, nad pasmem drzew w środku fotki widoczna  charakterystyczna antena z  nadawczym masztem radiowo telewizyjnym zlokalizowanym na Farnej Górze /257 m.n.pm./:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (18)

No i wreszcie dochodzimy do kamiennej platformy widokowej. Trzebnica w całej okazałości ściele się u naszych stóp, urokliwymi domkami, jakże  malowniczo wkomponowanymi  w okoliczne wzgórza, które to wzgórza  z tej perspektywy uległy  jakby spłaszczeniu:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (30)

Na platformie widokowej  Kociej Góry  spotkaliśmy…. Olę, która wraz ze swoim Towarzyszem przyjechała do Trzebnicy koleją  aż  z…. Częstochowy. Sympatyczna para z ewidentnym zacięciem górskich wędrowców, przebyła  piechotą  szlak od Aquaparku, przez Las Bukowy …. na szczyt Kociej Góry.  Młodzi Turyści, których pozdrawiamy w nadziei iż być może kiedyś przeczytają te słowa, wykonali nam pamiątkową fotkę  za którą  – dziękujemy  i zapraszamy  w przyszłości na nasz Niedariański Szlak Kurhanowy !

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (32)

Zachowujemy jednocześnie  nadzieję iż  nasza fotka rewanżowa udała się 🙂

… No i w tym momencie  wyprawy następuje  najważniejszy punkt  wspinaczki na którą zabraliśmy …. logo Niedar aby w ten symboliczny sposób zaakcentować prhistoryczny rodowód naszych niedariańskich kurhanów, które  prawdopodobnie stanowią swojego rodzaju naturalną kontynuację rozwoju wczesnego  osadnictwa na terenie  całego pasma Kocich Gór, które miało swoją demograficzną  kolebkę  gdzieś tutaj  niedaleko….

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (26)

Ujmując rzecz obrazowo i nomen omen od strony kuchni,  wychodzi na to, iż na wiele set tysięcy lat przed tym jak zaczęły w Starożytnym  Egipcie powstawać piramidy – nasi protoplaści grillowali już  w Kocich Górach steki z ostatnich odchodzących już wtedy  do historycznego lamusa genetycznej ewolucji –  dinozaurów 🙂

***

Tradycja grillowania i biesiadowania w tym miejscu trwa  zresztą do dzisiaj, niestety nie zawsze kontynuuje się ją w miejscach wyznaczonych i efekt tego jest niestety  taki:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (21)

Geologiczne osady trzeciorzędowe przykryte czwartorzędowymi iłami, które stanowią podstawę Kociej Góry   obecnie w kilku miejscach przez pseudoturystów – spacerowiczów przykrywane są osadami z epoki którą niektórzy naukowcy już  uszczypliwie  nazywają   Antropocenem.  Czy jednak przysporzą nam one geologicznej  chluby. ? Bezmyślność, młodzieńcza fantazja, zachowanie rodem nomen omen z praepoki ….  niewątpliwie zerowa świadomość ekologiczna współczesnych pseudotyrystycznych troglodytów,  na których, jesteśmy przekonani,  jakże sprawne władze municypalne Trzebnicy,  z pewnością z czasem  znajdą jakiś  sposób, bowiem miasto wielopłaszczyznowo  pięknieje  w oczach z każdej perspektywy,  w dowolnej porze roku  i w wielu zakątkach 🙂

Po tej drobnej  ekodygresji – opuszczamy platformę widokową   i pniemy się dalej w górę.

Trzebnica coraz niżej.

…. i tu kolejne zaskoczenie! Naszym oczom ukazuje się  plac z  ogromną  szachownicą do rozgrywek plenerowych z użyciem mega dużych szachowych rekwizytów ! To chyba najbardziej oryginalna szachownica w Polsce bo z takim, jakże niecodziennym widokiem na miasto !

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (43)

Szachownicę widać doskonale  na plastycznej  mapie Google jako charakterystyczny biały kwadracik położony nieco niżej względem kulminacji  szczytu.

Idealna rozrywka dla większych grup wycieczkowych –  można zaaranżować grę w szachy plenerowe lub łatwiej w warcaby plenerowe. Pomysł dla tych którzy potrafią skrzyknąć się poprzez internet wykonać jakąś lekko szaloną czynność i rozejść się do swoich zajęć 🙂  …a swoją  drogą ciekawe, czy gdzieś znajdują się  figury i pionki stanowiące z tą szachownicą komplet ? … a może odbywają się tutaj spotkania szachowe…?

Szczyt góry porośnięty jest bardzo zróżnicowanym drzewostanem. Obok drzew iglastych w idealnej zgodzie wizerunkowej rosną majestatyczne, dęby, klony…

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (80)

Szczyt Kociej Góry,  jest zaskakująco rozległy:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (84)

Z niektórych miejsc widoczne są wycinki panoramy Trzebnicy:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (85)

a nad samym szczytem góruje  sporej wysokości wieża  przekaźnikowa z mnóstwem drobnych anten:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (83)

Na szczycie Kociej Góry,  krzyżują się także:  szlaki turystyczne, trzebnicka ścieżka przyrodnicza – strzałka wskazuje kolejny etap naszej wycieczki czyli stanowisko archeologiczne…

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (52)

W miejsce to  prowadzi dość szeroka ścieżka:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (78)

porośnięta krzakami tarniny:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (76)

głogu

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (77)

…i w tym miejscu  jest okazja aby nieco się teleportować  w czasoprzestrzeni – spoglądamy za siebie i pstryk.  Czyż ta fotka nie mogła być  w miniaturze wykonana na jakieś bieszczadzkiej połoninie – uderzające podobieństwo !

W horyzontalnym zwieńczeniu pasma drzew  po lewej stronie widać wcześniej sfotografowany  maszt przekaźnikowy.

Ciekawe czy ktoś wie jakim celom służy ten maszt ?

Może kiedyś jakiś fachowiec rozwinie ten wątek …?

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (74)

W drzewostanie Kociej Góry w paśmie szczytowym prężą się dostojnie, przepiękne  dęby:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (75)

Wprawne oko z pewnością wyłapie tu sporo ciekawostek i…

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (69)

oryginalnych tworów przyrody:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (82)

…No i w tym przyrodniczym,   zachwycie docieramy do miejsca szczególnego.

Oto fotka tablicy informacyjnej:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (57)

Stanowisko w tym miejscu, okazało się  bardzo stromym urwiskiem.

Fotka wykonana z tego punktu pewnie nie odda stromizny ścian archeologicznego wyrobiska … i dobrze albowiem była wykonana bezpiecznie:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (67)

W tym miejscu musimy się podeprzeć historycznymi  informacjami  źródłowym

ze  strony:

Odkrycie u podnóży Kociej Góry było ogromną  sensacją archeologiczną !

Najstarszym dowodem pojawienia się ludzi w Europie Środkowej

Pozostałości świadczące o  obecności Homo Erectus znajdują się w Trzebnickim Muzeum Regionalnym a stanowisko podczas prac  międzynarodowej ekipy archeologów pod przewodnictwem prof. J.M Burdukiewicza z Uniwersytetu Wrocławskiego ujawniły liczne pozostałości obozowiska naszych odległych przodków:

stanowisko

Fotka autorstwa  prof. J.M Burdukiewicza  ukazu rozmach przeprowadzonych wówczas prac.

***

Postanowiliśmy iż kiedyś  jeszcze raz specjalnie  wrócimy w to miejsce ale z innego podejścia  i w miejscach wiodących  przez  ścieżkę edukacyjną.

Na koniec  wyprawy wracamy ponownie  na szczyt od strony północnej.   Jeszcze pożegnalne  widoki  z Kociej Góry w stronę…. Bałtyku 🙂

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (55)

Między horyzontem a granicą zaoranego pola widok na rozległy  nizinny  obszar  Doliny Baryczy:…. i już obracam obiektyw w stronę którą wskazuje Ola,  czyli w stronę Niedar.

Na pierwszym planie w dolinie zabudowania wsi  Sulisławice.

Niedariańskie lasy daleko na linii horyzontu widoczne jako cieniutka smużka poziomego cienia  po prawej stronie:

2015_10_24_Kocia_Gora_zdobyta (38)

Bardzo gorąco  zachęcamy do spaceru na  Kocią Górę.

Ciekawie może wyglądać wejście „zimowe” ?

Może komuś uda się rozwinąć jakieś prehistoryczne,  szachowe,  radiotechniczne czy jakiekolwiek inne wątki związane z tym miejscem – serdecznie zapraszamy do nadsyłania swoich fotek, opisów,  wszelkich uwag, dopisków związanych z Kocią Górą.

W opisie staraliśmy się unikać geograficznej nazwy Winna Góra na rzecz Kociej Góry – im  więcej bowiem takich wpisów,  tym większa szansa aby ta urokliwa nazwa miejscowa pozycjonowała się w oficjalnej  kartograficznej nomenklaturze 🙂