Zapraszamy do złożenia okolicznościowego wpisu

Informujemy iż w Zespole  Szkół w Zawoni dokonał się wybór tematyki  planszy, którą ufundowaliśmy wspólnie,   upamiętniając w ten nietypowy  sposób,  powołanie Pani mgr Marleny Zielińskiej – Ząb na stanowisko  nowego Dyrektora, placówki.Szkoła korzystając z unikalnej  możliwości tematycznego doboru prezentu z trzech propozycji; wybrała planszę pt: „Woda w życiu człowieka” :

24.Woda_RPS

Planszę,   będzie można  zobaczyć na żywo i….napisać na niej swoją dedykację, która będzie upamiętniać nasz nietypowy gift dla szkoły. Wspólnie  z Grzegorzem Osyrą –Członkiem Rady Sołeckiej  zapraszamy od dzisiaj –  popołudniami – do niedzieli   wszystkich zainteresowanych  do naszej świetlicy – można podejść  i dopisać się do życzeń, bowiem na odwrocie planszy,  celem upamiętnienia naszego  wspólnego daru dla szkoły, nanieśliśmy  okolicznościową   dedykację

Dar z Niedar                                          Niedary 24 V 2015 r.

 

Dla Pani mgr Marleny Zielińskiej-Ząb

Na pamiątkę objęcia stanowiska Dyrektora Zespołu

Szkół w Zawoni; z życzeniami wszelkiej pomyślności,

planszę niniejszą ufundowali Mieszkańcy wsi Niedary oraz

Zespół  witryny  internetowej  www.niedary.pl   z  Kocich Gór: 

Serdecznie  zapraszamy Panią Sołtys, Przewodniczącego Rady i Sołeckiej i jej członków oraz  wszystkich mieszkańców Niedar. Jest sporo miejsca,  tak więc każdy, kto zechce,  ma okazję  wpisać swoją indywidualną  dedykację dla szkoły lub dla  Pani Dyrektor – względnie wystarczy złożyć sam  podpis czy nawet parafkę.

Podpisy – wpisy zbieramy do niedzieli  – w poniedziałek 25 V 2015  plansza zostanie dostarczona do szkoły.

Post scriptum:

Idea  planszy  powstała  w Niedarach.    Patronat merytoryczny nad projektem objęła  Dolnośląska Fundacja Fundacji ds. Ekorozwoju z Wrocławia.  Plansze drukowaliśmy również  we Wrocławiu a oprawił ją  –  Rysiek,  nasz współpracownik  z Niedar już tu na miejscu i z Niedar plansza rozsyłana  jest  do szkół na terenie całej Polski, a także do  organizacji  propagujących ochronę środowiska, do  urzędów  administracji  państwowej oraz firm zajmujących się zaopatrzeniem placówek oświatowych.

Szczegółowy opis merytoryczny planszy znajdziesz pod linkiem:

http://pomocedydaktyczne.info/index.php?main_page=product_info&cPath=39_82_83&products_id=8794

Nietypowa geneza planszy.

Idea stworzenia   tej planszy nabrzmiewała mi w  głowie –  właściwie od samego początku, od kiedy sprowadziliśmy się  do Niedar.   Nigdy nie zapomnę obrazu  domu wymagającego pilnego remontu,  przed którym z ziemi  wystawała zwinięta  biała rura – to był  nasz pierwszy  dostęp do czystej pitnej wody… którą póki co zwoziliśmy wtedy  w  butelkach z Wrocławia.

Gdy po wybudowaniu studzienki – załatwieniu formalności,  woda pojawiła się w pierwszym prowizorycznym kranie na zewnątrz budynku – wydawało się iż  jej  problem  można sobie  u nas rozwiązać relatywnie  łatwo.

Z czasem, kiedy  powody zawodowe zmusiły mnie do zagłębienia się  w literaturę fachową okazało się iż z globalnego punktu widzenia Polska ma gorsze relacje wodne,  aniżeli –  wydaje się  spalony wiecznym słońcem –  Egipt !

Jeśli teraz na taką  wiedzę,  nałożyć fakt, iż jako ludność świata funkcjonujemy  co prawda na  wodnym wszechoceanie ale  jest to wszechocean  wody  słonej;  to widać jak na dłoni, iż na świecie  coraz trudniej o dostęp do wody czystej, słodkiej pitnej.

My tu na wsi  mamy problem z wodą jeśli jest jakaś chwilowa awaria sieci,   albo w wyniku dłuższej suszy zarządzeniem wójta  jesteśmy proszeni o podlewanie ogródków poza szczytem poboru wody…

Syty głodnego oczywiście nie pojmie.

Nie tylko praca na rzecz edukacji  stawia   konieczność  bardziej wnikliwego i perspektywicznego  spojrzenia na rzeczywistość.  Musimy w młodym pokoleniu zaszczepić świadomość, że woda się „nie należy”, że nie mamy  jej tyle ile chcemy, że widok stosów zgrzewek w marketach może się okazać  złudny i uspokajający…  Podlewamy ogródki wodą, która w innym miejscu świata jest darem  na wagę ludzkiego życia….

Jakże boleśnie o tym fakcie zaczynają  się przekonywać  mieszkańcy bogatej Kaliforni . Stan w którym mieszka prawie tyle samo ludzi co w Polsce a którego gospodarka notowana  jest na 8 miejscu w świecie od 2012 roku przeżywa największą od 1200 lat  suszę i coraz poważniej myśli się tam o racjonowaniu wody. Milionerzy, których na kilometr kwadratowy jest tam akurat  najwięcej na świecie,  dadzą radę a miliony zwykłych obywateli…?

Ostatecznym  przyczynkiem, który zdecydował o tym iż postanowiłem zainwestować swój czas i pieniądze w rysujący się projekt dydaktycznej  wodnej planszy  była mocno akcentowana w światowych mediach  naukowa przepowiednia z pogranicza hydrologii i demografii:

Jeśli  nie zaczniemy racjonalnie gospodarować  światową wodą, nie nauczymy się jej np.  odsalać, będziemy zanieczyszczać  czysta wodę pitną i używać jej bez umiaru w rolnictwie i przemyśle  – w II połowie XXI wieku  możemy stanąć  jako ludzkość  w obliczu wojen o dostęp do słodkiej wody.

W szkołach funkcjonują plansze ilustrujące osobno  obieg wody w przyrodzie,  podział wód, czy odrębnie poszczególne zagadnienia ekologiczne. … brakowało  planszy, która  ukazałaby problematykę wody właśnie w tak  szerokim  aspekcie:  od obiegu wody w przyrodzie i systematyki  wód poczynając poprzez ukazanie jak małe są światowe zasoby wody słodkiej, kto jej zużywa najwięcej i  zanieczyszcza;   do finalnych wniosków co zrobić abyśmy mogli powstrzymać  niekorzystną tendencję  zmniejszania się światowych zasobów czystej słodkiej wody.

Kto wie może kiedyś  z ucznia, który będzie się uczył o obiegu wody w przyrodzie w aspekcie kurczenia się jej zapasów, wyrośnie odkrywca  sposobu  swojego rodzaju recyclingu wody… dzięki któremu każdy z nas  będzie mógł sobie wyprodukować  wodę dla swoich potrzeb samodzielnie….?

Powyższego Państwu i sobie życzę i cieszę się, że szkoła wybrała właśnie ten temat:

Oby nigdy nie zabrakło nam wody – z pozdrowieniami: /-/ Jerzy Lewandowski

Nawiasem  – w dniu 5 czerwca obchodzimy  Światowy Dzień Ochrony Środowiska

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz