Informujemy iż w Zespole Szkół w Zawoni dokonał się wybór tematyki planszy, którą ufundowaliśmy wspólnie, upamiętniając w ten nietypowy sposób, powołanie Pani mgr Marleny Zielińskiej – Ząb na stanowisko nowego Dyrektora, placówki.Szkoła korzystając z unikalnej możliwości tematycznego doboru prezentu z trzech propozycji; wybrała planszę pt: „Woda w życiu człowieka” :
Planszę, będzie można zobaczyć na żywo i….napisać na niej swoją dedykację, która będzie upamiętniać nasz nietypowy gift dla szkoły. Wspólnie z Grzegorzem Osyrą –Członkiem Rady Sołeckiej zapraszamy od dzisiaj – popołudniami – do niedzieli wszystkich zainteresowanych do naszej świetlicy – można podejść i dopisać się do życzeń, bowiem na odwrocie planszy, celem upamiętnienia naszego wspólnego daru dla szkoły, nanieśliśmy okolicznościową dedykację
Dar z Niedar Niedary 24 V 2015 r.
Dla Pani mgr Marleny Zielińskiej-Ząb
Na pamiątkę objęcia stanowiska Dyrektora Zespołu
Szkół w Zawoni; z życzeniami wszelkiej pomyślności,
planszę niniejszą ufundowali Mieszkańcy wsi Niedary oraz
Zespół witryny internetowej www.niedary.pl z Kocich Gór:
Serdecznie zapraszamy Panią Sołtys, Przewodniczącego Rady i Sołeckiej i jej członków oraz wszystkich mieszkańców Niedar. Jest sporo miejsca, tak więc każdy, kto zechce, ma okazję wpisać swoją indywidualną dedykację dla szkoły lub dla Pani Dyrektor – względnie wystarczy złożyć sam podpis czy nawet parafkę.
Podpisy – wpisy zbieramy do niedzieli – w poniedziałek 25 V 2015 plansza zostanie dostarczona do szkoły.
Post scriptum:
Idea planszy powstała w Niedarach. Patronat merytoryczny nad projektem objęła Dolnośląska Fundacja Fundacji ds. Ekorozwoju z Wrocławia. Plansze drukowaliśmy również we Wrocławiu a oprawił ją – Rysiek, nasz współpracownik z Niedar już tu na miejscu i z Niedar plansza rozsyłana jest do szkół na terenie całej Polski, a także do organizacji propagujących ochronę środowiska, do urzędów administracji państwowej oraz firm zajmujących się zaopatrzeniem placówek oświatowych.
Szczegółowy opis merytoryczny planszy znajdziesz pod linkiem:
http://pomocedydaktyczne.info/index.php?main_page=product_info&cPath=39_82_83&products_id=8794
Nietypowa geneza planszy.
Idea stworzenia tej planszy nabrzmiewała mi w głowie – właściwie od samego początku, od kiedy sprowadziliśmy się do Niedar. Nigdy nie zapomnę obrazu domu wymagającego pilnego remontu, przed którym z ziemi wystawała zwinięta biała rura – to był nasz pierwszy dostęp do czystej pitnej wody… którą póki co zwoziliśmy wtedy w butelkach z Wrocławia.
Gdy po wybudowaniu studzienki – załatwieniu formalności, woda pojawiła się w pierwszym prowizorycznym kranie na zewnątrz budynku – wydawało się iż jej problem można sobie u nas rozwiązać relatywnie łatwo.
Z czasem, kiedy powody zawodowe zmusiły mnie do zagłębienia się w literaturę fachową okazało się iż z globalnego punktu widzenia Polska ma gorsze relacje wodne, aniżeli – wydaje się spalony wiecznym słońcem – Egipt !
Jeśli teraz na taką wiedzę, nałożyć fakt, iż jako ludność świata funkcjonujemy co prawda na wodnym wszechoceanie ale jest to wszechocean wody słonej; to widać jak na dłoni, iż na świecie coraz trudniej o dostęp do wody czystej, słodkiej pitnej.
My tu na wsi mamy problem z wodą jeśli jest jakaś chwilowa awaria sieci, albo w wyniku dłuższej suszy zarządzeniem wójta jesteśmy proszeni o podlewanie ogródków poza szczytem poboru wody…
Syty głodnego oczywiście nie pojmie.
Nie tylko praca na rzecz edukacji stawia konieczność bardziej wnikliwego i perspektywicznego spojrzenia na rzeczywistość. Musimy w młodym pokoleniu zaszczepić świadomość, że woda się „nie należy”, że nie mamy jej tyle ile chcemy, że widok stosów zgrzewek w marketach może się okazać złudny i uspokajający… Podlewamy ogródki wodą, która w innym miejscu świata jest darem na wagę ludzkiego życia….
Jakże boleśnie o tym fakcie zaczynają się przekonywać mieszkańcy bogatej Kaliforni . Stan w którym mieszka prawie tyle samo ludzi co w Polsce a którego gospodarka notowana jest na 8 miejscu w świecie od 2012 roku przeżywa największą od 1200 lat suszę i coraz poważniej myśli się tam o racjonowaniu wody. Milionerzy, których na kilometr kwadratowy jest tam akurat najwięcej na świecie, dadzą radę a miliony zwykłych obywateli…?
Ostatecznym przyczynkiem, który zdecydował o tym iż postanowiłem zainwestować swój czas i pieniądze w rysujący się projekt dydaktycznej wodnej planszy była mocno akcentowana w światowych mediach naukowa przepowiednia z pogranicza hydrologii i demografii:
Jeśli nie zaczniemy racjonalnie gospodarować światową wodą, nie nauczymy się jej np. odsalać, będziemy zanieczyszczać czysta wodę pitną i używać jej bez umiaru w rolnictwie i przemyśle – w II połowie XXI wieku możemy stanąć jako ludzkość w obliczu wojen o dostęp do słodkiej wody.
W szkołach funkcjonują plansze ilustrujące osobno obieg wody w przyrodzie, podział wód, czy odrębnie poszczególne zagadnienia ekologiczne. … brakowało planszy, która ukazałaby problematykę wody właśnie w tak szerokim aspekcie: od obiegu wody w przyrodzie i systematyki wód poczynając poprzez ukazanie jak małe są światowe zasoby wody słodkiej, kto jej zużywa najwięcej i zanieczyszcza; do finalnych wniosków co zrobić abyśmy mogli powstrzymać niekorzystną tendencję zmniejszania się światowych zasobów czystej słodkiej wody.
Kto wie może kiedyś z ucznia, który będzie się uczył o obiegu wody w przyrodzie w aspekcie kurczenia się jej zapasów, wyrośnie odkrywca sposobu swojego rodzaju recyclingu wody… dzięki któremu każdy z nas będzie mógł sobie wyprodukować wodę dla swoich potrzeb samodzielnie….?
Powyższego Państwu i sobie życzę i cieszę się, że szkoła wybrała właśnie ten temat:
Oby nigdy nie zabrakło nam wody – z pozdrowieniami: /-/ Jerzy Lewandowski
Nawiasem – w dniu 5 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Ochrony Środowiska
Dodaj komentarz