Pierwszy RAJD SZLAKIEM KURHANÓW w Niedarach – 26.09.2015 (sobota)

Zapraszamy wszystkich serdecznie na PIERWSZY RAJD SZLAKIEM KURHANÓW W NIEDARACH!

Rajd odbędzie się w sobotę 26 września 2015 (niezależnie od pogody). Cała impreza rozpocznie się o godz. 14:00 przy świetlicy w Niedarach.

Spod świetlicy wyruszymy całą grupą na trasę tego pieszego szlaku o długości ok. 10km. Jego przejście zajmie nam ok. 2 godz. Po drodze zobaczymy m.in. Polanę Grochowską, Pomnik Przyrody, Kurhany (sprzed 3500 lat!) i wiele innych ciekawostek z naszego regionu. Szlak zatacza pętlę po okolicy i kończy się powrotem w miejsce wyjścia – czyli pod świetlicą.

Każdy uczestnik rajdu otrzyma pamiątkowy znaczek-broszkę oraz folder informacyjny (z mapką i opisami atrakcji szlaku). Całą wyprawę ok. godz. 16:00 zwieńczy ognisko z poczęstunkiem (można liczyć na kiełbaski, a także na coś słodkiego)!

Uwaga: dokładną mapkę trasy Rajdu opublikujemy w następnym wpisie.

Impreza ta nie byłaby możliwa bez wielkiego zaangażowania i pracy włożonej w przygotowanie całej trasy szlaku oraz załatwienie wszelkich formalności administracyjnych przez Pana Ludomira z Wesołej – notabene pomysłodawcy tego projektu, promującego nasze okolice. Panu Lutkowi dzielnie pomagali w znakowaniu szklaku Pan Marek i Pani Krystyna z Różanej. A to łatwe nie było, bo wymagało 4 krotnego (!) przejścia przez cały szlak, gdzie każde przejście zajmowało po kilka godzin. Natomiast oprawę graficzną przygotowała Ewa ze Spacerowej.

Pozwoliłam sobie też skopiować w to miejsce komentarz Pana Lutka do tego wpisu:

„Wielkie podziękowanie dla Nadleśnictwa Oleśnica Śląska i dla naszego Pana leśniczego bez których zgody i współpracy przy wyznaczaniu trasy, nie byłoby naszego szlaku.

Organizatorzy Rajdu przypominają, że większość trasy przebiega w lasach państwowych i trzeba przestrzegać zasad udostępniania lasów, zawartych w Ustawie z 28 września 1991 r. o lasach.”

Nasz Gminny Ośrodek Kultury zaaprobował cały pomysł i dał nam pieniążki na organizację Rajdu. Baaardzo dziękujemy!!!  🙂

Co ważne – wszystkie osoby biorące udział w pracach nad tym projektem nie wzięły za to żadnego wynagrodzenia, czyli pracowały społecznie dla dobra nas wszystkich. Ślicznie dziękujemy! Oby było więcej takich inicjatyw.

Zatem wszystkie pieniążki przekazane przez GOK zostały przeznaczone na materiały potrzebne do oznakowania szlaku, na wydruk grafik oraz na ognisko i poczęstunek dla uczestników Rajdu.

A tak oto wygląda oprawa graficzna Rajdu:

plakat promujący imprezę oraz dwustronny folder (z mapką i opisem ciekawych miejsc)

plakat2 folder

znaczek-broszka dla uczestników oraz zaproszenie dla znamienitych gości

znaczekzaproszenie.wizual

7 komentarzy

• Lutek pisze:

Jeszcze nie wszystkie znaki w samych Niedarach są namalowane, ale do wyruszenia Rajdu na pewno zdążymy.
    Poniżej opis trasy w dwie strony, jak kto woli.

Lutek z Wesołej

Szlak kurhanów w Niedarach ma kształt pętli. Oznakowany jest białoczerwonymi kwadratami jako szlak spacerowy.
    Większość trasy długości 9km przebiega na terenie lasów państwowych nadleśnictwa Oleśnica, ok 1km drogami gminnymi we wsi Niedary.

Opis trasy w kierunku ruchu wskazówek zegara;

Start z parkingu przed świetlicą wiejską w Niedarach drogą w kierunku zachodnim, przy kapliczce skręt w prawo, obok sklepu w górę, w stronę lasu gdzie kończy się droga asfaltowa i zaczynają drogi leśne. Na rozwidleniu dróg leśnych skręt w lewo i po chwili szlak mija po prawej ostatnie, usytuowane w lesie zabudowania wiejskie. Trasa szlaku prowadzi drogą leśną prosto, z lekkim spadkiem około 1,5 km, pomiędzy wzgórzami do zarastającej poręby, biegnącej prostopadle do pierwszego odcinka szlaku. Przy porębie szlak skręca w prawo w leśną dróżkę, biegnącą poprzez pagórkowaty teren, prowadzącą prosto w kierunku obniżenia porośniętego ciemnym lasem mieszanym, mijając krzyżujące się drogi leśne, w tym drogę 29, by doprowadzić do podmokłej części lasu i małego zarośniętego stawku leśnego po prawej stronie. To początek leśnego kompleksu nazwanego „Polaną Grochowską”. Różnorodny biologicznie obszar około 54 ha porastających leśnych łąk ze stanowiskami roślin rzadkich i chronionych. Trasa dochodzi do poprzecznej utwardzonej drogi leśnej przy ogrodzeniu szkółki, gdzie szlak skręca w prawo mijając po lewej mały staw leśny i po klikunastu metrach dochodzi do krótkiej ścieżki biegnącej w kierunku „Dębu Grochowskiego”. Kilusetletni dąb szypułkowy ze stosunkowo niewielką koroną, resztkami grubych konarów, pomnik przyrody, rosnący w granicach Polany Grochowskiej.
    Po powrocie na ścieżkę szlak prowadzi lasem mieszanym, porośniętym ciekawymi okazami bluszczu w kierunku wschodnim, by po kilometrze drogi skręcić w lewo, w kierunku parowu strumienia i krawędzi lasu bukowego, gdzie szlak skręca w prawo. Po następnym kilometrze trasa szlaku dochodzi ponownie do leśnej drogi 29, gdzie styka sie z niebieskim szlakiem rowerowym (Zawonia-Malerzów-Grabowno Wielkie). Za zakrętem po lewej stronie droga mija dwa kurhany położone w wysokim lesie mieszanym, widoczne doskonale z naszego szlaku. Około 1 kilometra obie trasy bięgną razem drogą 29 do miejsca gdzie nasz szlak spacerowy skręca w prawo. Za zakrętem trasa prowadzi prosto do lasu bukowego, gdzie przy granicy tego lasu skręca w prawo by po chwili doprowadzić do kolejnego skrzyżowania dróg leśnych, położonego w pobliżu kompleksu trzech kurhanów. Najbliższy płasko wyniesiony kurchan i leżący po lewej w gęstych krzakach, zostały rozkopane przez archeologów w latach 60-tych. Głębiej w lesie bukowym leży wyniosły kurhan, częściowo otoczony jakby fosą, podmokłym zagłębieniem. Przy dwóch kurhanach kamienne tablice informacyjne. Niedaleko w piaszczystej niecce bije źródło jednego z potoków płynących w kierunku Grochowa.
    Od skrzyżowania przy kurhanach trasa szlaku prowadzi w lewo by po następnym zakręcie w lewo i w prawo doprowadzić do wyniosłego zbocza moreny. Po podejściu, przez kolejne wzgórza i leśne ścieżki dochodzi zaraz po zakręcie w prawo do punktu widokowego, z którego widoczne są zabudowania Niedar i krajobraz Kocich Gór w kierunku Trzebnicy. Ścieżką na granicy działek wiejskich i lasu dochodzi do asfaltowej drogi gminnej gdzie skręca w lewo a na jej końcu w prawo przy XIX wiecznym budynku dawnej szkoły. Trasa mija skrzyżowanie z drogą dojazdową do Niedar, przystanek autobusowy i brukowaną drogą, pośród najstarszych zabudowań wiejskich dochodzi do świetlicy w Niedarach zamykając pętlę szlaku.

Opis trasy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara;

Start z parkingu przed świetlicą wiejską w Niedarach brukowaną drogą, pośród najstarszych zabudowań wiejskich w kierunku wschodnim. Trasa mija przystanek autobusowy, skrzyżowanie z drogą dojazdową do Niedar, by przy XIX wiecznym budynku dawnej szkoły skręcić w lewo, następnie w górę drogą asfaltową do pierwszych drzew lasu. Przed czerwoną tablicą Nadleśnictwa Oleśnica, skręt w prawo w polną drogę biegnącą krawędzią lasu do punktu widokowego, z którego widoczne są zabudowania Niedar i krajobraz Kocich Gór w kierunku Trzebnicy. Następnie po wejściu do lasu szlak skręca w lewo, by leśną ścieżką, krzyżującą się z drogami, prosto poprzez wzgórza doprowadzić do stromego zejścia ze zbocza moreny na leśną drogę. Tam szlak skręca w lewo, potem w prawo w skos prowadząc do kolejnego skrzyżowania dróg leśnych, położonego w pobliżu kompleksu trzech kurhanów. Najbliższy płasko wyniesiony kurchan i leżący po lewej w gęstych krzakach, zostały rozkopane przez archeologów w latach 60-tych. Głębiej w lesie bukowym leży wyniosły kurhan częściowo otoczony jakby fosą, podmokłym zagłębieniem. Przy dwóch kurhanach kamienne tablice informacyjne. Niedaleko w piaszczystej niecce bije źródło jednego z potoków płynących w kierunku Grochowa. Przy kurhanach szlak skręca w prawo na granicy lasu bukowego i po zakręcie w lewo a następnie dłuższym prostym odcinku doprowadza do drogi 29, gdzie styka się z niebieskim szlakiem rowerowym(Grabowno Wielkie-Malerzów-Zawonia). Po zakręcie w lewo około 1 kilometra obie trasy bięgną razem drogą 29 do miejsca, gdzie szlak spacerowy skręca w prawo. Przed skrętem po prawej stronie droga mija dwa kurhany położone w wysokim lesie mieszanym, widoczne doskonale z naszej trasy. Szlak za kolejnym zakrętem w lewo prowadzi przez lasy mieszane do granicy kolejnego lasu bukowego, gdzie skręca w lewo w kierunku parowu strumienia, by doprowadzić do skrzyżowania dróg leśnych na którym trasa skręca w prawo. Na dłuższym odcinku w kierunku zachodnim szlak prowadzi lasem mieszanym, porośniętym ciekawymi okazami bluszczu, dochodząc do krótkiej ścieżki po lewej, biegnącej w kierunku Dębu Grochowskiego. Kilusetletni dąb szypułkowy ze stosunkowo niewielką koroną, resztkami grubych konarów, pomnik przyrody, rosnący w granicach Polany Grochowskiej. Po powrocie na ścieżkę szlak przy ogrodzeniu szkółki, skręca w lewo mijając po prawej mały staw leśny. Zarośniętą wąską ścieżką trasa dochodzi do leśnego kompleksu nazwanego Polaną Grochowską. Różnorodny biologicznie obszar około 54 ha porastających leśnych łąk ze stanowiskami roślin rzadkich i chronionych. Prowadząca podmokłym leśnym terenem droga mija leżący po lewej mały zarośnięty stawek leśny, by poprowadzić w pagórkowaty teren przy dużej leśnej porębie. Po przejsciu przez wzgórza szlak skręca w lewo lekko w górę, prowadząc prosto w kierunku Niedar . Po dojściu do drogi asfaltowej w Niedarach trasa skręca w prawo, by przy kapliczce po zakręcie w lewo doprowadzić do wiejskiej świetlicy i parkingu.

• Lutek pisze:

Organizatorzy Rajdu przypominają; że większość trasy przebiega w lasach państwowych i trzeba przestrzegać zasad udostępniania lasów, zawartch w Ustawie z 28 września 1991 r. o lasach

Lutek z Wesołej

• Krystyna pisze:

czy mieszkańcy innych wiosek mogą brać udział w rajdzie i czy trzeba się zapisać jeśli tak to u kogo?

• […] Przypominamy, że Pierwszy RAJD SZLAKIEM KURHANÓW odbędzie się w następną sobotę – 26.09.2015. Startujemy o godz. 14:00 pod świetlicą. Wszystkie szczegóły można doczytać z poprzedniego artykułu na temat Rajdu – kliknij tutaj. […]

• Wspaniałe pomysły kosztują grosze. Bezcenni są ludzie, którzy je urzeczywistniają. Twj blog jest tego wspaniałym przykładem…